ARTICLES SCIENTIFIQUES

WALTER, Bertrand (1991)

Un site solutréen à Bossay-sur-Claise.

Les Cahiers de la Poterne, 1991, nº23, p. 6-9.

                                                            PDF

AUBRY, Thierry ; WALTER, Bertrand ; ROBIN, Emmanuel ; PLISSON, Hugues ; BENHABDELHADI, Mohammed (1998)

Le site solutréen de plein air des Maîtreaux (Bossay-sur-Claise, Indre-et-Loire) : un faciès original de production lithique.

Paléo, décembre 1998, nº 10, p. 163-184.

                                                            PDF

AUBRY, Thierry ; WALTER, Bertrand (1999)

Les Maîtreaux.

In : DRAC SRA CENTRE. Bilan scientifique de la région Centre 1997. Orléans : Ministère de la culture et de la communication, 1999, p. 73.

                                                            PDF

WALTER, Bertrand ; AUBRY, Thierry (2001)

Le site solutréen des Maîtreaux.

Bulletin des Amis du Grand Pressigny, 2001, n°52, p.23-29.

                                                            PDF

AUBRY, Thierry ; WALTER, Bertrand ; ALMEIDA, Miguel ; NEVES, Maria-João (2003)

Solutrean Laurel Leaves Production and Raw Material Procurement during L.G.M. in Southern Europe : Two examples from Central France and Portugal.

In : SORESSI, Marie ; DIBBLE, Harold L. (eds). Multiple Approaches to Bifaces Variability. University of Pennsylvania, Museum of Archeology and Anthropology, 2003, p. 165-182.

                                                            PDF

ABSTRACT

This paper examines variability in laurel leaf point morphology and the shaping and sharpening techniques utilized on them. Both intra- and inter-regional Solutrean group differences are studied, using data obtained from recent excavation projects in Central France and Portugal. Models are proposed to explain similarities and disparities in the production, function and discard of laurel leaf points at a regional level in the two study areas.

AUBRY, Thierry ; WALTER, Bertrand (2003).

Reconstitution des modalités d'approvisionnement et de diffusion des matières premières lithiques pendant le Paléolithique Supérieur - L'apport du site solutréen et badegoulien des Maîtreaux (Indre-et-Loire, France).

Préhistoire du Sud Ouest, 2003, supplément n°5, p. 41-49. Table ronde internationale organisée à Aurillac (Cantal), du 20 au 22 juin 2002 : les matières premières lithiques en Préhistoire.

                                                            PDF

MOTS-CLÉS

Turonien supérieur, solutréen, approvisionnement. Actes du Colloque : « Les comportements des hommes du Paléolithique moyen et supérieur en Europe : territoire et milieux. »

RÉSUMÉ

L'étude de la série lithique provenant des fouilles en cours sur le site solutréen et badegoulien de plein air des Maitreaux nous sert d'exemple pour montrer l'intérêt de l'étude de l'approvisionnement en matières premières sur des occupations localisées à proximité imédiate d'une source de silex. Les remontages lithiques et les données micromorphologiques ont montré l'excellente conservation post-dépositionnelle de la répartition spatiale des vestiges des différents niveaux solutréens des Maitreaux. Les résultats obtenus permettent d'établir l'utilisation du silex local du Turonien supérieur, d'excellente qualité et disponible en abondance en position primaire et secondaire, prélevés dans un rayon de moins d'un kilomètre, et de rares silex tertiaires. Ces choix correspondent à une adaptation aux objectifs du débitage de supports de pointes à cran et du façonnage de deux modules de feuilles de laurier. On observe, comme pour d'autres sources de silex du Crétacé supérieur du Bassin Parisien et Aquitain, une variabilité notable de l'aspect macrocopique de silex provenant du même niveau stratigraphique. Dans cette optique, la confrontation avec les observations effectuées sur des occupations régionales du Solutréen et d'autres phases du Paléolithique supérieur, permet d'aborder le problème de la fiabilité des descriptions sans connaissance du terrain et de la représentativité de prélèvements d'échantillons lors de la constitution d'une lithothèque qui, dans le cas d'affleurements sur plusieurs centaines de kilomètres carrés, ne peuvent pour des raisons matérielles atteindrent la précision des données archéologiques. L'abandon aux Maitreaux, de rares silex provenant de gîtes éloignés dont l'utilisation est attestée pour la confection de pointes à cran et feuilles de laurier sur les sites régionaux et l'approche technologique des assemblages lithiques en silex local, fondent différentes propositions d'interprétation des modalités de diffusion régionale des productions à usage différé.

AUBRY, Thierry ; PEYROUSE, Jean-Baptiste ; WALTER, Bertrand (2003).

Les feuilles de laurier de Volgu (Saône-et-Loire) : une énigme en partie résolue ?

Paléo, 2004, n° 15, p. 245-250.

                                                            PDF

MOTS-CLÉS

Solutréen, feuille de laurier, transport de matière première.

KEY-WORDS

Solutrean, laurel leaf point, raw material transportation.

RÉSUMÉ

L'étude des feuilles de laurier solutréennes de Volgu nous a permis de mettre en évidence que plusieurs microfaciès siliceux, formés dans des craies, ont servi à leur fabrication. Leur comparaison avec des échantillons géologiques collectés sur un vaste secteur géographique indique que les sources de ces matières premières se situeraient à plus de 150 kilomètres du lieu de leur découverte. Cette constatation et la comparaison avec les modes d'exploitation d'autres sources de silex du Crétacé supérieur servent de départ à une discussion sur le mode de diffusion de cette catégorie d'objets solutréens.

ABSTRACT:

The study of Volgu Laurel leaf points has revealed the use of distinct sedimentary siliceous microfacies, all formed in marine chalk formations. Comparison with geological samples collected in a large geographical area permits to establish that the potential sources are distant of more than 150 km from Volgu. This data and the comparison with the exploitation of other upper Cretaceous sources permit to initiate a discussion about circulation modalities for this kind of Solutrean tool.

AUBRY, Thierry (2003)

Un patrimoine enfoui.

Les Cahiers de la Poterne, 31 (2003). Preuilly-sur-Claise. p. 7-8.

                                                            PDF

THIENNET, Henri ; WALTER, Bertrand ; AUBRY, Thierry ; KLARIC, Laurent (2003)

Prospections en moyenne Vallée de la Claise. Bilan d'un demi siècle de recherche.

Les Cahiers de la Poterne, 31 (2003). Preuilly-sur-Claise. p. 7-8.

                                                            PDF

AUBRY, Thierry ; WALTER, Bertrand ; ALMEIDA, Miguel ; LIARD, Morgane ; NEVES, Maria João (2004)

Approche fonctionnelle des sites dit d’atelier : l’exemple des occupations solutréennes et badegouliennes des Maitreaux (Indre-et-Loire, France).

In : XXº Congrès Préhistorique de France. “Approches fonctionnelles en Préhistoire”. Nanterre 24-26 novembre 2000. p.249-264.

                                                            PDF       DIAPOS

RÉSUMÉ

Les fouilles entreprises depuis 1994 sur le site solutréen et badegoulien de plein air des Maitreaux, localisé sur une source de silex d’excellente aptitude à la taille et disponible sous forme de dalles, ont mis en évidence des vestiges lithiques qui présentent une répartition spatiale et un contexte pédo-sédimentaire qui n’indiquent pas de mouvement post-dépositionnel de grande ampleur. Leur analyse technique révèle des objectifs récurrents de production de pointes foliacées bifaces de deux module distinct, des pointes à cran et des lamelles à dos, dans les différents niveaux d’occupation solutréens, une sur-représentation des déchets de taille des différentes chaînes opératoires de production et des stigmates de cassures lors de la fabrication de la quasi-totalité des pièces foliacées découvertes.  Une chaînes opératoire, dont l’objectif est la production de grands supports laminaires qui ont été transformés en outils utilisés sur place, est associée à ces production á usage différé.

L’approche synchronique des sites solutréens du bassin versant de la Creuse, basée sur l’étude du fractionnement des chaînes opératoires de production des pièces foliacées confectionnées dans différentes catégories de silex d’origine géographiques définies sert de fondement à différentes hypothèses d’interprétation de la fonction des sites.

Ces données sont confrontées avec celles fournies par la série lithique du niveau supérieur des Maitreaux et d’autres assemblages de site proches, attribuables au badegoulien sur des bases technologiques. L’analyse confirme un changement radical des procédés techniques de production lithique comparable à celui observé, dans un environnement distinct en ressources lithiques, pour la séquence d’occupations de l’abri Fritsch, distant d’une quinzaine de kilomètres.

AUBRY, Thierry ; ALMEIDA, Miguel ; MANGADO LLACH, Javier ; NEVES, Maria João ; PEYROUSE, Jean-Baptiste ; WALTER, Bertrand (SP)

Mythes et réalités préhistoriques : apport du site des Maîtreaux à la définition de la variabilité des productions lithiques au Solutréen.

In : Actes du 26ème Congrès Préhistorique de France. sp.

                                                            PDF       DIAPOS

RÉSUMÉ

Le processus de définition du Solutréen, initié par G. de Mortillet en 1867, repose sur les postulats de continuité de l'occupation dans le "modèle aquitain" et de spécificités des caractères morphologiques et techniques de son outillage lithique. Ceux-ci permettraient de définir, au sein de la séquence du Paléolithique supérieur du sud-ouest européen, un isolat culturel géographique et chronologique subdivisé en quatre stades marqués chacun par l'apparition d'un nouveau type de pointes lithiques.

Ces "phases" (Proto-solutréen, Solutréen ancien, moyen et supérieur) présenteraient une évolution progressive de certains outillages vers d'autres. A cette hypothèse de départ, s’en sont adjointes d’autres reposant sur la complexité des savoir-faire mis en oeuvre pour la fabrication des pièces foliacées, concernant les foyers d'origines, le sens de diffusion des innovations techniques considérées (façonnage, traitement thermique, retouche par pression, etc.) et les migrations humaines qui y seraient associées.

Cependant, les processus de sédimentation et d'évolution des séquences stratigraphiques sous abri et en grotte, alliés à l'imprécision des méthodes de datations, ne nous permettent pas d'évaluer la durée effective des occupations humaines et de dépôt de matériel sur ces sites, qui s'étalerait sur près de 4000 ans. Si des groupes régionaux se dessinent sur la base des types de pointes lithiques au sein de l'aire d'extension des sites solutréens, nous ne sommes pas en mesure de les relier chronologiquement et de proposer des foyers d'origine à des innovations techniques.

Sur le gisement des Maîtreaux (Indre-et-Loire), situé à proximité d’une source d’un excellent silex, ont été produites plusieurs des catégories d'outils utilisées pour caractériser différentes phases du Solutréen. Les conditions de recouvrement et de conservation post-dépositionnelle des vestiges permettent de discerner moins d'une dizaine de passages successifs. Ceux-ci présentent des constantes au niveau des comportements techniques et d'approvisionnement en silex, issues de sources qui ont été aussi exploitées par les occupants de sites solutréens du bassin versant de la Creuse et d'autres régions. Ce constat permet de supposer que les différentes occupations solutréennes du site des Maîtreaux ont été effectuées par un même groupe sur une durée n’excédant pas une génération.

Cette approche à l'échelle du "temps court" nous sert de point de départ pour nous interroger sur les méthodes employées pour reconstituer les comportements humains sous-jacents aux modifications de la production lithique au cours du temps.

ABSTRACT

The process of defining the Solutrean, initiated by G. de Mortillet in 1867, lies upon postulates of continuous occupation in the " modele aquitain ", and on specific morphological and technical characteristics of its lithic toolkit. These would allow the definition, within the sequence of the upper Paleolithic period in the European southeast, of a cultural, geographical and chronological entity, subdivided in four stages, each marked by the appearance of a new type of lithic points(Peyrony, 1938).

These " phases " (Proto-Solutrean, lower, middle, and upper Solutrean) would represent a progressive evolution of some toolkits toward others. To this initial hypothesis, others were added based on the complexity of the know-how required for producing leaf-shaped points, related to the sources of origin, the direction of diffusion of the new techniques under consideration (flaking, heat treatment, pressure flaking, etc.), and on the human migrations that would be associated with them.

However, depositional processes and evolution of stratigraphic sequences in rock shelters and caves, added to the lack of precision of the datation methods, do not allow us to evaluate the actual duration of such human occupations, which would be occurring over nearly 4000 years. If regional groups can be defined based on the typology of lithic points within the extended area of Solutrean sites, we are not able to link them chronologically, nor to identify the sources of origin for the new techniques.

At the "Les Maitreaux" (Indre-et-Loire) site, located near a source of excellent flint, were produced several categories of tools identified in the characterization of the different Solutrean phases. The conditions of deposition and post-depositional preservation of the artifacts allow distinguishing less than 10 successive stays. These present common technical and flint-sourcing behaviors, from sources that have also been exploited by occupants of Solutrean sites of the Creuse valley and other regions. This allows us to hypothesize that the various Solutrean occupations of the "Les Maitreaux" site have been by the same group over a period of time not exceeding a generation.

This approach to "short-term time scale" is used as a starting point to question the methods used to reconstitute human behaviors underlying the modifications of the lithic production over time.

ALMEIDA, Miguel ; AUBRY, Thierry ; MANGADO LLACH, Javier ; NEVES, Maria João ; PEYROUSE, Jean-Baptiste ; WALTER, Bertrand (SP)

40 ans d’études technologiques : comment et jusqu’où aller dans la reconstitution du quotidien des groupes humains préhistoriques ?

In : Actes du Colloque international " Restituer la vie quotidienne au Paléolithique supérieur ". sp.

                                                            PDF       DIAPOS

RÉSUMÉ

Vers le milieu du XXe siècle, l’intérêt croissant des ethnologues pour le domaine technique eut une influence décisive sur la Préhistoire. Les deux champs scientifiques partagent depuis un même programme méthodologique : appréhender le « tout socioculturel » à partir du domaine spécifique des techniques.

Disposant de nouveaux outils analytiques créés dans le champ de l’Ethnologie, les travaux initiés par Leroi-Gourhan sur le site de Pincevent induisent un changement des objectifs des préhistoriens, délaissant alors le paradigme chrono-culturaliste, évolutionniste, au profit d’une approche palethnologique. Les nouvelles ambitions des préhistoriens se matérialisent par un nouveau paradigme analytique, dit « technologique », regroupant une variété d’outils d’analyse : caractérisation de l’origine des matériaux, remontages, description de chaînes et schémas techniques, reproduction expérimentale et analyse tracéologique. Les études de technologie lithique s’intéressent alors à des questions comme les techniques de débitage, la détermination de l’outillage du tailleur, les schémas opératoires et l’évaluation de degrés de compétence technique.

L’objectif est d’aboutir à une reconstitution « microhistorique » pour restituer les activités effectuées sur un site et son organisation spatiale et chronologique à l’échelle du temps de l’occupation.

Des approches régionales tentent d’établir la saisonnalité, la durée et la fonctionnalité de chaque site, afin de retracer les axes probables de déplacement des groupes et de comprendre leurs stratégies économiques d’exploitation des ressources de leur environnement.

Le potentiel scientifique de l’application combinée de ces différentes approches et outils analytiques est énorme mais l’analyse des problèmes d’application révèle que l’ambition de Leroi-Gourhan de fonder une « Ethnologie préhistorique » n’a pas encore été réalisée.

ABSTRACT

During the XXth century, the growing interest of Ethnology for the technical aspects of production as a mean to seize a society’s organisation had a major influence on the Prehistory. These two scientific fields have since shared a common methodological program: to understand the socio-cultural organisation through the study of the specific domain of the technical activities.

Using the new analytical tools developed by the ethnologists, Leroi-Gourhan’s work at Pincevent induced a change from chrono-culturalist / evolutionist paradigm to a new palethnological approach. These renewed ambitions of prehistoric research would progressively materialize in a new “technological” paradigm that includes a variety of analytical tools: raw material determination, refitting, “chaîne opératoire”, experimental archaeology, functional analysis, etc.

Consequently, lithic technology studies now address questions as: the flaking techniques, the knapper’s tool-kit, the reduction schemes and the knapper’s know-how.

The aim is to reconstruct the site’s “micro-history”, through the restitution of the activities performed on site, as well as of their spatial and chronological organisation in the context of the site’s occupation.

Regional approaches aim to establish seasonality, duration and function of each site, in order to recover the possible displacement axes of the prehistoric groups and to understand their economic strategies of regional resources.

Nonetheless, although the scientific potential of the combined application of all these different approaches and analytical tools is enormous, Leroi-Gourhan’s ambition of a “Prehistoric Ethnology” cannot yet be considered accomplished.

ALMEIDA, Miguel ; AUBRY, Thierry ; BRADLEY, Bruce ; WALTER, Bertrand ; PELEGRIN, Jacques ; NEVES, Maria João ; LIARD, Morgane ; PEYROUSE, Jean-Baptiste (SP)

Un programa de arqueología experimental aplicado a la solución de problemas arqueológicos concretos del yacimiento solutrense de Les Maîtreaux (Francia): estructuración espacial y producción lítica.

In : Actas del I Congreso Español de Arqueología Experimental. sp.

                                                            PDF       DIAPOS

PALAVRAS CLAVE

Paleolítico superior, Solutrense, Arqueología experimental, análisis tecnológica, remontaje, industria lítica, talla bifacial, hojas de laurel

KEYWORDS

Upper Palaeolithic, Solutrean, Experimental Archaeology, technological analysis, refitting, lithic, bifacial flint knapping, laurel leaves

RESUMEN

La excavación programada durante diez años,  del yacimiento arqueológico de Les Maîtreaux ha producido una secuencia de ocupaciones solutrenses motivadas por la buena calidad y dimensiones de los nódulos del sílex local.

El enfoque paletnológico, basado en un programa sistemático de remontaje, el estudio del origen de las materias primas, el análisis tecnológico y espacial de los hallazgos líticos, ha permitido entrever la complejidad funcional del yacimiento y la composición social del grupo que lo frecuentó.

La reconstitución de la microhistoria del yacimiento incluye un programa de arqueología experimental que tiene por objetivos: (1) reconstituir los gestos y técnicas de los talladores solutrenses; (2) constituir un referencial experimental que permita comprender la naturaleza y funcionamiento de las estructuras de talla arqueológicas; y (3) aclarar problemas concretos que  resultan del análisis tecnológico en curso.

Este programa experimental se define por: (1) la orientación de toda actividad experimental para la solución de problemas arqueológicos; (2) la utilización exclusiva de conocimientos técnicos y utensilios de talla disponibles para los solutrenses; (3) la utilización de materias primas estrictamente idénticas a las explotadas por los solutrenses; (4) el control riguroso de los diversos parámetros de experimentación, incluida la posición del tallador; (5) la participación de distintos  talladores; (6) el registro pormenorizado y sobre distintos soportes de las sesiones experimentales; (7) la recuperación integral de todos objetos resultantes de la actividad de talla según un protocolo compatible con el utilizado en la excavación del yacimiento; (8) la repetición de experimentos en sesiones experimentales sucesivas; y (9) el remontaje y análisis tecnológico de las producciones de los talladores.

Los resultados iniciales de este programa experimental han permitido aclarar las opciones técnicas de los talladores del grupo de Les Maîtreaux y abrir nuevas perspectivas para la interpretación de la repartición espacial de los vestigios arqueológicos.

ABSTRACT

Through ten years of excavation and analysis, the Maîtreaux archaeological site has revealed a sequence of Solutrean occupations focused on the exploitation of a local source of flint with good knapping quality and nodule sizes and shapes well suited to the production of large laurel leaves and blade blanks for shouldered points.

Using a palaethnological approach combining lithic raw material identification, systematic refitting, technological analysis and spatial analysis, we have produced preliminary interpretations of the site’s functional and social complexity.

Designed to recover the site’s microhistory, this multidisciplinary research project includes an experimental archaeology program whose aims are to: (1) reconstruct the activities and techniques of Solutrean knappers; (2) build an experimental reference for the interpretation of the contents of the lithic concentrations and their evolution during knapping; and (3) contribute to the ongoing technological analysis of the site.

This experimental program is defined by: (1) a direct relation to the solution of specific archaeological questions; (2) the exclusive use of technical knowledge and knapping tools likely available to Solutrean knappers; (3) the exclusive use of the same type of raw material found in archaeological contexts; (4) the control of different experimental parameters; (5) the participation of various knappers, allowing us to address the question of interpersonal variability; (6) the exhaustive documentation of the experimental sessions; (7) the systematic recovery of knapping remains using a protocol similar to the one applied during the site’s excavation; (8) repeated experiments over multiple sessions and (9) the refitting and technological analysis of the experimental products.

The preliminary results of this experimental program have allowed us to better understand the Solutrean knappers’ technical options and have provided very relevant insights into the interpretation of the spatial and technological organization of the archaeological remains at Les Maîtreaux.

Laurent KLARIC (SP)

Anciennes et nouvelles interprétations culturelles des assemblages du Gravettien moyen français.

In : Rigaud (dir.). Entités régionales d’une Paléo-culture européenne : Le Gravettien, Juillet 2004, Actes de la Table-ronde, Les Eyzies-de-Tayac, France. Paléo. sp.

                                                            PDF

Laurent KLARIC (SP)

Regional groups in the European Middle Gravettian. A reconsideration of the Rayssian technology.

In : Antiquity. sp.

                                                            PDF

KEY-WORDS

Upper Paleolithic, Gravettian, France, Abri Pataud, lithics, regionalism, stratigraphy, site formation process.

ABSTRACT

The Gravettian is considered one of the first pan-European cultures of the Upper Palaeolithic, spreading from Portugal to Russia between 28-20000 years BP and characterised by backed blades and points.

The Noaillian is a local variant in southern Europe (Northern Spain, Southern France and Italy). In France Noaillian is supposedly evolving into the Rayssian which is replaced later by recent Gravettian. By reconsidering the formation processes of some key stratigraphic sequences, the author demonstrates that the Rayssian is an idiosyncratic culture that does not have abrupt-backed bladelets, and that chronologically runs in parallel with the others.

A case study, based on new work at the site of La Picardie (Indre-et-Loire), suggests that we should expect to define different contemporary regional groups during this long period.

ALMEIDA, Miguel ; AUBRY, Thierry ; WALTER, Bertrand ; RIGAUD, André ; THIENNET, Henri (SP)

Gestion des matières premières siliceuses et technologie du débitage pendant le Paléolithique moyen dans le bassin versant de la Claise (centre de la France).

In : XV Congrès de l’Union Internationale des Sciences Préhistoriques et Protohistoriques. Lisbonne, 4-9 Septembre 2006 – Session C34. sp.

                                                            PDF       DIAPOS

RÉSUMÉ

Des vestiges d’occupation du Paléolithique moyen sont attestés depuis longtemps, en plein air ou dans des séquences sous abri conservées à l’avant de falaises calcaires qui bordent la Claise.

L’analyse des données fournies par des séries archéologiques provenant de fouilles anciennes et de prospections de surface met en évidence que la majorité des sites est en relation étroite avec des gîtes de silex de plusieurs origines géologiques.

Cette observation a motivée la réalisation de nouveaux travaux de prospection et de sondages, visant à identifier et caractériser les sites archéologiques et les ressources de silex, afin de comprendre la signification de cette correspondance spatiale. Notre travail a consisté à définir les caractéristiques pétrographiques des matières premières siliceuses disponibles dans le bassin de la Claise et des bassins versants adjacents et de les comparer avec celles utilisées sur les sites de cette unité géographique.

En corrélation avec les résultats de l’approche technologique des assemblages archéologiques, nous analysons les rapports spatiaux entre les gîtes d’approvisionnement et les sites archéologiques afin de reconstituer les modalités d’acquisition, de transformation, de gestion et de diffusion de ces silex. Les premiers résultats indiquent, des déplacements de grande ampleur, des variations du choix des ressources exploités, des options techniques de production de supports et une variabilité des choix de fractionnement spatial des chaînes opératoires.

Si certains indices de « complémentarité » économique et de convergence des méthodes de production apparaissent, la nature des séquences sédimentaires connues jusqu’à présent et l’absence de datation radiométrique ne permettent pas encore de proposer un cadre chrono-culturel pour les occupations du Paléolithique moyen de la Vallée de la Claise.
 

ABSTRACT

In the Claise basin, Middle Palaeolithic occupation is attested both in open air sites and rock-shelter stratified sequences preserved on the fluvial incised cliffs.

The examination of archaeological series from ancient excavations and from surface surveys reveals a significant number of Middle Palaeolithic sites geographically related to flint sources of different geological origins.

This observation justified new fieldwork, aiming to identify and characterize both archaeological sites and flint sources, in order to understand the relations of their geographical distribution. We have detailed the petrographic characteristics of the different raw material sources available in the Claise basin and compared them to those present in the Palaeolithic industries.

Combined with a technological analysis of the archaeological series, we have examined the geographic relations between raw material sources and archaeological sites location, in order to recover the flint’s procurement, transformation and diffusion strategies. Preliminary results show large scale transportation of raw material and/or implements, variability of the flint sources exploited and different methods of blank production.

However, even if a certain number of observations suggest technical similarities and/or economic complementarities of the lithic production of different archaeological sites, the characteristics of the known sedimentary sequences and the absence of radiometric dates presently precludes all proposition of a chrono-cultural frame for the Middle Palaeolithic occupations of the Claise basin.

AUBRY, Thierry ; ALMEIDA, Miguel ; MANGADO LLACH, Javier ; NEVES, Maria João ; PEYROUSE, Jean-Baaptiste ; WALTER, Bertrand (SP)

Interprétation techno-économique des présences et absences dans les registres archéologique solutréens du centre de la France.

In : XV Congrès de l’Union Internationale des Sciences Préhistoriques et Protohistoriques. Lisbonne, 4-9 Septembre 2006 – Session C65. sp.

                                                            PDF       DIAPOS

RÉSUMÉ

L’analyse des séries lithiques des sites solutréens du bassin versant de la Creuse montre, sur tous les sites, des déplacements de silex et des absences au sein des chaînes opératoires de transformation et d’utilisation de différentes ressources lithiques de la région.

Pourtant, dépasser le niveau élémentaire de l’observation de ces faits pour essayer d’établir une contemporanéité et complémentarité fonctionnelle et économique entre ces occupations (et avec celles d’autres régions) reste une démarche très difficile à entreprendre et que exigera le concours d’une approche multi facetté capable de exposer l’énorme complexité que les seules analyses typo et/ou technologiques ne rendent pas toujours évidente.

Notre approche, intégrant une évaluation de la représentativité du registre archéologique et l’analyse de la diffusion de silex marqueurs, aboutie à plusieurs hypothèses pour reconstituer les différents processus de transformation/déplacement, intervenus entre le lieu d’abandon d’un silex taillé et sa source.

AUBRY, Thierry ; ALMEIDA, Miguel ; LIARD, Morgane ; WALTER, Bertrand ; NEVES, Maria João (SP)

Approche pluridisciplinaire pour la reconstitution de processus pédo-sédimentaires et anthropiques pendant le Pléniglaciaire supérieur : application au occupations solutréennes du site des Maîtreaux (France).

In : XV Congrès de l’Union Internationale des Sciences Préhistoriques et Protohistoriques. Lisbonne, 4-9 Septembre 2006 – Session C64. sp.

                                                            PDF       DIAPOS

RÉSUMÉ

Sur le site solutréen de plein air des Maîtreaux (Indre-et-Loire, France), les études de la répartition spatiale des vestiges lithiques taillés, de leurs méthodes de transformation et la comparaison avec un référentiel expérimental permettent d’évaluer que les déplacements post-dépositionnels sont réduits et que la répartition spatiale du site n’a été que peu modifiée depuis leur abandon.

L’analyse de leur organisation et leur remontage permet de définir des unités spatiales correspondant à moins d'une dizaine de passages successifs qui présentent des constantes au niveau des comportements techniques et probablement sociaux.

Un essai d’évaluation de l’intervalle de ces passages et de corrélation du registre archéologique avec les rythmes sédimentaires et pédologiques définis par l’approche géo-archéologique nous servent pour ouvrir une réflexion sur les moyens et les limites dont nous disposons dans chaque domaine de recherche, pour évaluer le facteur temps et établir des relations à différentes échelles spatiales.

ALMEIDA, Miguel ; AUBRY, Thierry ; NEVES, Maria João ; WALTER, Bertrand (SP)

Refitting: micro-space, micro-time and micro-history of the solutrean occupations of Les Maîtreaux.

In : EAA Annual Meeting – Cracow 2006. Cracovie, 19-24 Septembre 2006. sp.

                                                            PDF       DIAPOS

RÉSUMÉ

Located nearby a source of flint delivering nodules of size and quality suited for the production of the large laurel leaves, Les Maîtreaux holds a sequence of Solutrean occupations showing a degree of taphonomic preservation uncommon for LGM open air archaeological sites (although no organic material as been preserved).

Since the first excavation campaigns, preliminary technological analysis of the lithic material recovered clearly established the dominance of functional activities related to the production of lithic tools such as laurel leafs and shouldered points.

Further examine of the series was based on the systematic refitting program that became the inner core of the on-going multidisciplinary research project aiming to reconstruct the activities and techniques of Solutrean knappers at les Maîtreaux.

The resulting palaeothnological approach — combining systematic refitting with lithic raw material identification, techno-economical analysis, spatial analysis, use-ware analysis, experimental archaeology, etc. — confirmed the dominance of activities related to lithic tool and blank production for differed use. However, this multidisciplinary approach also revealed the presence of other technical activities and other group members than experienced knappers, thus exposing a much more complex functional and social constitution of the solutrean group of Les Maîtreaux.

Such an understanding of the site was only achievable by the analysis of information derived from the systematic refitting program: refits between archaeological objects produce direct relations which are spatially, chronologically, technically, economically and socially significant. The refitting program thus allows the reconstruction of the Les Maîtreaux micro-history, based on intra-site spatial analysis and chronological sequencing of the independent activities performed in the site by the knappers present at Les Maîtreaux.

Moreover, refitted sequences allowed the more objective technological analysis and economic evaluation of the lithic productions of Les Maîtreaux. The character of production for exportation and differed use of (at least) part of these productions as so been established.

Along with the identification of some allocthone raw material warn out tools abandoned at the Les Maîtreaux site allows us to predict the intimate relations between the Les Maîtreaux occupations and the middle range territory of which exploitation strategy Les Maîtreaux was integrated.

AUBRY, Thierry ; BRADLEY, Bruce ; ALMEIDA, Miguel ; WALTER, Bertrand ; NEVES, Maria João ; PELEGRIN, Jacques ; MAURY, Serge ; LENOIR, Michel ; TIFFAGOM, Marc ; MILLER, Michael (SP)

Experimental reproduction of Solutrean technology based on refitting and technological analysis of Les Maîtreaux.

In : EAA Annual Meeting – Cracow 2006. Cracovie, 19-24 Septembre 2006. sp.

                                                            PDF       DIAPOS

RÉSUMÉ

The Maîtreaux open air archaeological site has revealed a series of solutrean occupations focused on the exploitation of a local source of flint suited to the production of large laurel leaves and blade blanks for shouldered points.

A palaethnological approach combining lithic raw material identification, systematic refitting, technological analysis and spatial analysis, has revealed an image of a site functionally dominated by the production of lithic tools and blanks for varied uses. However, significant evidence of the presence of other activities and group members other than experienced knappers, has also been recovered.

The on-going multidisciplinary research project includes an experimental archaeology program designed to reconstruct the activities, techniques and technical know-how of solutrean knappers. As this experimental program bears a direct relation to the solution of specific archaeological questions, it is guided by the results of lithic reffitting and techno-economic analysis of the archaeological products. The questions addressed through the experimental method include technology, economy and social organization of the production of leaf-shaped bifaces. The results of this experimental program have produced significant insights into the interpretation of the spatial and technological organization of the archaeological remains at Les Maîtreaux.

Moreover, because the lithic tools and blanks produced at Les Maîtreaux were exported for later use to other sites, integrated in a regional resource exploitation strategy, these results have become relevant to the interpretation of other Solutrean archaeological contexts.

Laurent KLARIC (SP)

Des armatures aux burins : des critères de distinction techniques et culturels à partir des productions lamellaires de quelques sites du Gravettien moyen et récent (France).

sp.

                                                            PDF

KEY-WORDS

Burins, Gravettien, nucléus à lamelles, armatures, technologie lithique.

ABSTRACT

L’essor des études technologiques consacrées aux ensembles lithiques du Paléolithique supérieur a permis de mettre en évidence le statut de nucléus de certains artefacts initialement considérés comme des outils.

Pour le Gravettien français, ces travaux ont surtout été consacrés à certaines catégories de burins qui présentaient des morphologies portant des négatifs lamellaires extrêmement suggestifs (burins du Raysse, burins multiples mixtes, burins nucléiformes, etc.). La caractérisation de ces systèmes de production permet de dépasser le simple stade de comparaison typologique de listes d’outils en proposant notamment des comparaisons élargies tant au niveau technique que conceptuel.

Cette compréhension accrue permet ainsi de proposer de nouveaux éléments de diagnostic chrono-culturel fondés, non plus seulement sur la présence exclusive ou croisée de quelques « types », mais aussi sur la reconnaissance de tout, ou partie, de systèmes techniques lithiques cohérents.

L’objet de cet article est de présenter quelques exemples bien documentés des comparaisons qui peuvent être faîtes à partir des systèmes techniques de production d’armatures microlithiques du Gravettien moyen (phase rayssienne) et récent. En partant des armatures pour remonter jusqu’aux méthodes de production (sur « burin-nucléus ») de leur support, il est possible de pratiquer des comparaisons, terme à terme, entre ces deux phases. À partir des exemples de la Picardie (Rayssien), la Grotte du Renne (Rayssien), le Blot (Gravettien récent) et Mainz-Linsenberg (Gravettien récent), c’est la prise en compte globale de plusieurs composantes de ces systèmes qui permet de pointer des différences nettes entre le Rayssien et le Gravettien récent.

In fine, ces différences permettent de plaider en faveur de l’existence de groupes chrono-régionaux possédant des traditions techniques nettement contrastées au sein de cette vaste mosaïque que nous appelons le Gravettien.